Blue Magic i Östersjön

Gör din dröm verklig och följ med på Blue Magic en klassisk Swan 65

Blue Magic är en ketchriggad Swan 65 byggd 1989 och är den sista båten i denna serie. Blue Magic har uppgraderats under åren och är i mycket gott skick.
Det var en Swan 65, Sayula II som vann det första Whitbread Round the world racet 1974. Vid nästa målgång fyra år senare tog Swan 65:or både 2:a plats (King’s Legend) samt 4:e och 5:e plats!

Att äventyrssegla med Blue Magic är en upplevelse, hon är en härlig havsseglare med all tänkbar säkerhets-, trivsel och navigationsutrustning ombord. Hon är fantastiskt lätt att styra och trots sina ca 35 ton går hon lätt genom vattnet. Med ett maxantal av sex gäster ombord blir du väl omhändertagen av kapten och first mate. Du hjälper till som aktiv besättning att segla Blue Magic och tar dina pass enligt plan. Vi hjälps åt att tillaga maten förutom en måltid per dag som den fasta besättningen ansvarar för. Blue Magic erbjuder oslagbar segling i kombination med högsta kvalitet, vilket genomsyrar hela upplevelsen och blir ett minne för livet!

I priset ingår allt utom resan till och från båten!



Göteborg - Stockholm

Seglingen startar i Göteborg och sedan seglar vi till en mängd fina stora och små, kända och okända öar innan första etappen avslutas i Kalmar. Har ni tex hört talas om Hanö och Christiansö? Efter denna tur vet ni mer!
Näst del blir segling Kalmar till Stockholm via fler fina öar, tex Öland, Gotland och Sandhamn.

8 - 19 juni: ”Öar på väst- och sydkusten”, Göteborg – Kalmar ca 440 M.
Rutt: Göteborg – Vrångö – Läsö – Anholt – Köpenhamn – Rönne – Christiansö – Hanö – Karlskrona – Kalmar

21 - 29 juni:
”Ostkustens skärgård”, Kalmar – Stockholm ca 230 M.
Kalmar – Borgholm – Byxelkrok – Visby – Huvudskär – Sandhamn – Stockholm

2021
Segling

PeriodKöplänk
Segling Göteborg - Kalmar, 2021, 8 jun — 19 jun Boka
Segling Kalmar - Stockholm, 2021, 21 jun — 29 jun Boka

Båten

Blue Magic är en Swan 65 med svensk besättning.

För mer information klicka här.

Detaljerad rutt:

”Öar på väst- och sydkusten”, Göteborg – Kalmar ca 440 M på 11 dagar
Göteborg – Vrångö – Läsö – Anholt – Köpenhamn – Rönne – Christiansö – Hanö – Karlskrona – Kalmar
På denna segling besöker vi bara öar i Sverige och Danmark. Vi seglar mest dagsetapper men det bjuds också på två nattseglingar.
Göteborg – Vrångö, ca 6 M
Vi inleder vårt seglingsäventyr med en kort tur till Vrångö eller Styrsö och hoppas på en fin solnedgång i nordväst. Då är vi på väg!
Vrångö – Läsö (Österby havn), ca 25 M
Læsø är en underbar semesterö i Kattegatt med en fantastisk natur, härliga stränder och charmiga hamnar. Læsø är mest känd för sitt salt och saltverk och de karaktäristiska, K-märkta korsvirkeshusen med tångtak. Men ön erbjuder också många andra sevärdheter.

Läsö – Anholt, ca 55 M
Någon har kallat Anholt ”Nordens Riviera”. Från hamnen går en väg över den kuperade ön till orten Anholt. På toppen av de höga backarna har man en fantastisk utsikt över sanddyner, hav och Anholt fyr. I byn, ca 4 km från hamnen, ligger den gamla kyrkan mellan små gamla hus. Precis utanför byn börjar naturreservatet Örkenen som består av ljung och kråkris mellan sanddyner och små tallar. Längre österut finns riktig ökensand och branta sanddyner.
På Totten, öns nordöstra spets finns Europas största sälkoloni som man kan titta på via teleskop från en utsiktsplats vid fyren.

Anholt – Köpenhamn (Nyhavn), ca 85 M
På vägen kommer vi att sikta Kullen innan vi kommer in i det livligt trafikerade Öresund och passerar Ven. I Köpenhamn siktar vi på att lägga till i Nyhavn. I Nyhavn är man i hjärtat av Köpenhamn nära Kongens Nytorv och Ströget upp till Rådhusplatsen.

Köpenhamn – Rönne, ca 100 M
Rönne är med sina cirka 15000 invånare Bornholms största stad. Följdaktligen bor ungefär en tredjedel av öns befolkning i ”huvudstaden”, som räknar sina anor från 1200-talet, då den växte fram ur ett fiskeläge vid en naturhamn mellan två rev. Namnet Rönne kom i allmänt bruk först under mitten av 1600-talet.
Den medeltida staden var knuten till hamnen och hade en betydande del av sin näring genom handel med de tyska köpmännen, vilka sökte sig hit bland annat för att köpa upp sill, som på denna tid fångades i mycket stora mängder. Ända fram till 1800-talet fanns det endast några få gator i staden, men då startade en kraftigare tillväxt, framför allt mot öster. Anledningen var en ekonomisk expansion eftersom handeln och fisket återigen ökade.
För dem, som kommer sjövägen, stiger staden upp som ett långt band med hus och trädgårdar längs kustbackarna samt med kyrkans slanka spira och Kastellets massiva torn som landmärken.

Rönne – Christiansö, ca 30 M
Ögruppen Ertholmene - i dagligt tal kallad Christiansö efter sin fästning - är en samling klippöar varav Christiansö och Fredriksö är bebodda. Store Tårn uppfördes på Christiansö och på Fredriksö anlade man Lille Tårn, varifrån man med kanoner kunde hindra en fiende att gå iland på Græsholmen. Själva fästningen stod färdig 1685 och så småningom uppfördes också två långa kaserner till besättningen och deras familjer.
De två öarna har tillsammans 90 invånare och är ett ”kommunfritt område” som lyder direkt under staten med speciella regler för att bevara dess karaktär.

Christiansö – Hanö, ca 45 M
Hanö lockar till upptäcktsfärder och beroende på vilket väderstreck du väljer att gå efter landstigningen får du helt olika naturupplevelser. Bönsäcken, på öns norra sida, består av miljontals vattenslipade stenar som ständigt rör på sig och ändrar form efter havets vågor och vindar.
Hanös karaktäristiska silhuett har i alla tider varit ett bekant landmärke för sjöfarare från hela världen. På ön finns den engelska kyrkogården, ett minne från Napoleonskrigets dagar (1810-1812) då Hanö var engelsk flottbas.
Fyren på Hanö är Östersjöns näst högst belägna fyr.

Hanö – Karlskrona (Trossö), ca 30 M
Karlskronas imponerande och väl bevarade arkitektur och stadsplan gav staden världsarvsstatus år 1998, och vart du än går kan du se bevis på detta.
Flotta kyrkor, pampiga torg, paradgator och försvarsverk lockar besökare från hela världen!
Staden grundades 1680 då Karl XI beslöt sig för att anlägga landets nya marinbas här. Nyckeln till utnämningen är själva planeringen av staden, som anlades enligt kung Karl XI:s vilja och visioner. Mer än 300 år senare ligger marinbasen fortfarande i Karlskrona.

Karlskrona – Kalmar (Kvarnholmen), ca 60 M
Hamnen i Kalmar ligger mitt i staden.
Kalmar är en stad full av kontraster. Här möts dåtid och nutid, avkoppling och puls.
Historiska byggnader, kullerstensgator och vackra parker ger staden charm och karaktär. Samtidigt finns det ett stort utbud av butiker, restauranger och pubar. Det finns ett modernt universitet, multinationella företag och en flygplats tio minuter från stadskärnan. Stationen ligger 150 m från hamnen.
På promenad- och cykelavstånd kan du uppleva parker, ängar, hav, kullerstensgator, butiker, museer och kaféer. Och ett alldeles riktigt slott med tinnar och torn.
Kalmar är uppbyggt på öar och var du än befinner dig i staden känner du närheten till havet. Självaste stadskärnan, Kvarnholmen, ligger på en egen ö. Badplatser finns nära centrum.


”Ostkustens skärgård”, Kalmar – Stockholm ca 230 M på 8 dagar
Kalmar – Borgholm – Byxelkrok – Visby – Huvudskär – Sandhamn – Stockholm (Vasahamnen)
Denna segling innehåller bara dagseglingar och har en lång dagsetapp mellan Visby och Huvudskär.
Kalmar – Borgholm, ca 15 M
Vi kastar loss och ger oss iväg norrut i Kalmarsund under Ölandsbron upp till Borgholm.
Borgholm är en riktig liten sommarstad i stil med Marstrand. Slottsruinen är den stora sevärdheten och nås på fina promenadvägar ca 3 km från hamnen.

Borgholm – Byxelkrok, ca 30 M
Efter ett par timmars segling börjar den välbekanta siluetten av Blå Jungfrun dyka upp vid horisonten. Vi passerar Blå Jungfrun och kommer så småningom till den lilla hamnen Byxelkrok. 2,5 km norr om hamnen finns Neptuni åkrar där Blåelden blommar i juni-juli.

Byxelkrok – Visby, ca 45 M
Hansestaden Visby, med den omgärdade ringmuren och vallgravarna, är sedan 1995 ett av UNESCO:s utnämnda världsarv.
Visby innerstad är kanske mest känt som den medeltida staden men strukturen har faktiskt rötter från vikingatiden. Ringmuren, gatunät, kyrkoruiner och de över 200 hus med medeltida murverk är det som ger staden dess medeltida karaktär, som berättar om en dåtida internationell storstad. Staden tappade under 1300-talet sin ekonomiska betydelse som handelscentrum i Östersjöområdet. Den relativt plötsliga tillbakagången har bidragit till att bebyggelsen räddades från rivning.

Visby – Huvudskär, ca 80 M
Huvudskär i Stockholms södra skärgård är i själva verket en hel ögrupp med uppemot 200 öar, kobbar och skär som förvaltas av Skärgårdsstiftelsen. På lite avstånd är de knappt skönjbara över havet. Den före detta fyrplatsen är mest en hägring vid horisonten.
När man kommer närmare antar arkipelagen emellertid allt tydligare konturer, med fyrtornet som reser sig över röda stugor, en spretig växtlighet och skyddande laguner där det båtburna friluftslivet har en populär naturhamn.
På Huvudskär har det bott människor i 700 år. Minst. Det har varit fiskare, jägare, tullare, lotsar och fyrvaktare. Några fastboende finns inte längre, men tullhus, lotshus och bagarstuga finns kvar.

Huvudskär – Sandhamn, ca 25 M
Seglarmetropolen Sandhamn är ett givet mål för en vacker båt som Blue Magic.
Vi seglar genom den vackra utskärgården söder om Stockholm och passerar Norsten, Biskopsön, Söderö, Långviksskär, Hallskär och Bullerön. Om vädret och tiden medger finns här möjligheter till ankring och bad.

Sandhamn – Stockholm (Vasahamnen), ca 35 M
Sista etappen går över Kanholmsfjärden, Saxarfjärden, passerar Vaxholm och vidare in mot Stockholm den vackra sjövägen.

Livet ombord

Här kan alla vara med och segla oavsett båtvana eller inte!  Som besättning deltar du efter förmåga i allt ombord från planering, matlagning, navigering, segeltrimning till att styra båten.

När alla kommit har vi vårt första skeppsråd och går igenom vår rutt. Vi har sedan skeppsråd varje dag vid lunch eller frukost så alla får chansen att vara med och bestämma.

Max antal deltagare: 6 gäster plus vår skeppare och first mate.

Besättning från Sjösportskolan

Båten kommer att bemannas av professionellt utbildad personal från Sjösportskolan som innehar Master of Yacht eller Yachtmaster Certifikat. Båten har svensk skeppare och first mate på alla seglingar om inte annat överenskommits. Skepparen har god lokal kännedom och hjälper er med allt ni behöver.

Priser

Göteborg - Kalmar, 11 dagar, 27 500 per person
Kalmar - Stockholm, 8 dagar, 19 500 per person

Detta ingår i priset:

  • 8 -11 dagar ombord.
  • All mat och dryck ombord.
  • Rymlig och säker segelbåt.
  • Svensk skeppare och first mate
  • Plats i våningssäng med kuddar och täcken.
  • Seglingsbeskrivningar och referenslitteratur ombord.
  • Handduk, lakan och örngott
  • Slutstäd

Detta ingår ej:

  • Resa till och från båten.
  • Alkoholhaltiga drycker
  • Mat iland under seglingen

Båten är redo för er kl 13.00 startdagen. Vi vill att man senast kommer kl 15.00 till båten så gruppen blir samlad samtidigt. Det går bra att flyga ner samma dag som seglingen börjar om man vill. Går även utmärkt att åka ner lite tidigare och bo på hotell.

Avslutningsdagen behöver man lämna båten kl 15 och det går bra att flyga hem samma dag. Vi kommer nästan alltid in dagen innan på slutdestinationen.

Förslag till packlista

Regnställ, stövlar, mössa/sydväst, jacka, vantar, halsduk, seglarställ, underställ, sockor, tröjor, byxor, shorts, båtskor (ej svart sula), promenadskor, långärmad skjorta, träningsoverall, badkläder, handdukar (oförväxlingsbara), sovsäck/lakan, örngott (kudde finns ombord), toalettartiklar (saltvattentvål), tvättmedel, hudkräm, solskydd, solglasögon, sysaker, öronproppar (för lugnare sömn), personlig medicin, pass, pannlampa (med rött ljus), ID-kort, försäkringsbevis, pengar, kreditkort och eventuella resecheckar. Glöm ej att kontrollera din olycksfallsförsäkring och packa i mjuk väska (ej resväska). 

Om du har
Kompetensbevis/blå intygsbok
Kamera, musik etc
Fickordlista, böcker

Finns ombord
Viss fiskeutrustning (men ta med egna drag om du är storfiskare)
Första förband
Flytvästar livsele och lina

Resegaranti och villkor

Varje segling genomförs oberoende av antal resenärer. Vi ställer alltså INTE in, p.g.a för få bokade på en segling.

Er segling är säkrad enligt resegarantilagen. Resegarantin skyddar resenärer när bl.a. paketresor ställs in eller avbryts av konkurs. För att få ersättning ska man ansöka hos Resegarantinämnden. Kontrollera så din hemförsäkring eller ditt betalkorts reseförsäkring täcker din resa.

Med din betalning bekräftas din plats definitivt.

Barn och ungdom
Deltagare under 18 års ålder endast i föräldrars sällskap.

Pass och ev. visum
Du har själv ansvaret för att ha ett giltigt pass och rätt viseringar till de länder du tänker besöka. Ett pass som går ut under vistelsen är ogiltigt. Observera att många länder utanför Europa kräver att passet skall vara giltigt i minst 6 månader efter inresa till landet. Besök gärna www.visumdirekt.se för att se vilka regler som gäller idag för din segling i Grenada, St Lucia eller de länder som seglingen genomförs i.

bild
bild
bild
bild
bild
bild