Upptäck Medelhavet ombord på Blue Magic

Följ med S/Y Blue Magic och upplev Medelhavet

Blue Magic startar sin resa från Greklands östliga delar (Samos) och via Greklands ö-paradis, Sicilien, Amalfi, Capri, Ponsa, Sardinien, Balearerna, Gibraltar och slutligen till Lissabon.
Vilken del av Medelhavet vill du upptäcka?
Seglingen görs i flera etapper på mellan 7 & 13 dagar.

I priset ingår allt utom resan till och från båten!

Mönstra på en dröm

Boka ett oförglömligt äventyr med denna fantastiska båt.
Alla ombord hjälper till med det som behöver göras under ledning av vår erfarna besättning.
Både nybörjare och vana seglare är välkomna.
Detta är segling för livsnjutare! Sängkläder, handdukar finns på plats och du slipper efterstäd, det tar vi hand om. 

Du bor mycket bekvämt ombord på denna härliga Swan 65, den har fyra dubbelhytter med plats för sex passagerare. Båten är utrustad med all modern utrustning både vad det gäller komfort och säkerhet. Den har fin sittbrunn samt salong och bra faciliteter i form av kylar, toaletter, etc.

Självklart är båten registrerad och försäkrad för denna typ av segling och besättningen erfaren och korrekt utbildad med Master of Yacht eller Yachtmaster Certifikat.



Om Medelhavet

Medelhavet är ett fantastiskt hav där man överallt kommer i kontakt med platser och namn som man läst om i historieböckerna. Man känner verkligen en närhet till hur de på antiken hade det när de seglade på Medelhavet och byggde upp vår civilisation.
Var man än kommer iland hittar man fantastiska historiska lämningar som man kanske aldrig hört talas om och inte heller är så tillrättalagda, då det hela tiden finns ännu finare och kändare i närheten.

Vädret är huvudsakligen fint och varmt med lugna vindar och skönt badvatten. Det finns ett antal vindar som blåser hårdare på väl förutsägbara platser i form av tex Meltemi, Sirocco och Mistral. Annars är det många gånger vindstilla periodvis så man får köra motor.

Det finns mängder med fina hamnar, marinor och ankringar där vi besöker de som passar med väder och vind.

Här nedan ser du Blue Magics turer i Medelhavet. Klicka här för att se alla hennes seglingar.

2020
Segling

PeriodKöplänk
Medelhavet Samos - Lavrion (Aten), 2020, 21 apr — 29 apr Boka
Medelhavet Lavrion (Aten) - Korfu, 2020, 1 maj — 10 maj Boka
Medelhavet Korfu - Milazzo, 2020, 18 maj — 27 maj Boka
Medelhavet Milazzo - Amalfi, 2020, 29 maj — 5 jun Boka
Medelhavet Amalfi - Alghero, 2020, 7 jun — 17 jun Boka
Medelhavet Alghero - Lissabon, 2020, 19 jun — 2 jul Boka

Båten

Båten är en fyra hytters Swan 65 läs mer 

Här är en kort beskrivning av de olika sträckorna vi seglar.

Samos - Lavrio (Aten) ca 190 M på 8 dagar

Patmos stad - Amorgos stad - Skinoussa, vik i väst vid liten by - Naxos  - Siros, Finikes i SV-delen - Loutraki på Kithnos - Vourkari eller Korissia på Kea - Lavrio

Efter att ha njutit av besök på ett antal fina ställen i Cykladerna seglar vi över mot fastlandet och kommer till Lavrion.

Lavrio är den tredje största hamnen i Aten, efter Pireus och Rafina.  Lavrio är en livlig liten grekisk hamnstad: här finns tavernor, kaféer, ouzerior, affärer, bagerier och en fiskmarknad. I hamnen trängs små fiskebåtar med stora segelbåtar; många segelbåtsuthyrningsfirmor har Lavrio som sin hemmahamn. Några sevärdheter finns inte förutom ett hus med ett fint klocktorn med fyra klockor - ingen går rätt - och en annorlunda staty av en kvinna.

Från Lavrio är det nära både till Aten och flygplatsen.

Lavrio (Aten) - Korfu ca 255 M på 9 dagar

Lavrio - Korintkanalen - Delfi - Fiscardo (Kefalonia) - Antipaxos - Levkas – Korfu

Korintkanalen är ett måste när du planerar en resa genom Peloponnesos och är en viktig sjötransportled genom Korintiska näset i Grekland. Berget som kanalen är grävd/sprängd igenom är av kalksten som bildar fantastiska mönster och ger vattnet en underbar turkos färg. Kanalen ligger nära staden Korint (Korinthos) som är den näst största staden på Peloponnesos. För den lite modigare finns möjlighet att köpa sig ett byngyjump vid kanalen

Efter Acropolis är Delfi den populäraste arkeologiska platsen att besöka. I svunna tider var Delphi världens mittpunkt där himmel och jord möttes. I Delfi fanns oraklet, till vilken prominenta människor vallfärdade för att få svar på all världens frågor.

Paxos ligger i den Joniska övärlden. De Joniska öarna består av tolv bebodda öar, längst i norr ligger Korfu och i söder ligger Zakynthos. Paxos har cirka 2 300 invånare fördelat på tre byar, och några mindre samhällen. Huvudstaden, hamnen, heter Gaios och har 500 invånare.
Till Paxos åker främst brittiska turister för att njuta av den coola stämningen, den vackra och vandringsvänliga naturen och den fantastiskt fina huvudstaden Gaios.

På Ön Korfu finns stränder, dramatiska berg och massor av sevärdheter. Det är inte så konstigt att Korfu länge varit en favorit för Europa kungligheter.
Landskapet på Korfu skiljer sig mycket från de övriga grekiska öarna och kallas därför ofta för ”den gröna ön”. Den mest natursköna platsen är stränderna vid klipporna i Paleokastritsa. Högst upp på en bergstopp ligger ett kloster med fantastisk utsikt. Långt upp i de otillgängliga bergen på norra Korfu ligger spökstaden Perithia. Staden gömdes här på medeltiden för att undvika härjande pirater och blev snabbt den rikaste på ön. I dag bor bara en handfull personer kvar och de flesta husen är ruiner (eller är på väg att bli det). De många nyfikna turisterna gör att ett hotell och flera tavernor har överlevt.

Korfu - Milazzo ca 350 M på 10 dagar

Korfu – Paxos -  Crutone/Le Castela – Taormina - Mesina - Milazzo (Sicilien)

Efter att ha njutit lite i den grekiska övärlden tar vi det lite längre hoppet mot Italien över Ioniska havet.
När vi närmar oss Italienska sydkusten finna ett antal trevliga vikar att ankra i om vädret tillåter tex bredvid byn Le Castella. Det finns däremot inte så många hamnar med plats för oss, men eventuellt går vi in i St Maria Leuca som är ett litet gulligt samhälle med fin strandpromenad och bra hamn. Har även ett lite misslyckat minne av Mussolini… Han byggde ett skrytvattenfall som en slags entré till södra Italien från havet efter att färdigställt en bevattningskanal till staden. Det visade sig dock att hans mastodontvattenfall behövde så mycket vatten att det bara kunde vara i gång en dag om året…
Efter hand som vi närmar oss Sicilien och Messina sundet blir bergen högre och högre och landskapet är väldigt vackert. Om vinden tillåter gör vi kanske en avstickare till Taormina på Siciliens västkust innan vi passerar Messinasundet. Här några små öar och vikar man kan ankra vid och i bästa fall besöka den fantastiska lilla byn Taormina.
Avslutar seglingen gör vi i Milazzo på norra sidan av Sicilien. En liten stad med lång strandpromenad full av lokalbefolkning. Staden ligger på en smal halvö med en enorm fästning på krönet. Väl värt att gå upp o titta! Även utsikten mot Lipari o Vulcano är magnifik. (Tittar man åt andra hållet ser man dock en massa oljecisterner i fjärran.)
Marinan är liten men fin och de har telefonnummer till mataffär som gratis hämtar o lämnar båtfolk som vill handla!
Det är utmärkta snabb-bussförbindelser till Milazzo från Catanias flygplats eftersom många passagerarbåtar går härifrån till bland annat Lipari.
Flygplatsen ligger väldigt nära staden Catania som är väl värd ett besök om man gillar gamla pampiga italienska städer som har en speciell charm.
Ett tips på billigt boende där man kan be om rum med utsikt över det fina stora torget är: Hotel Centrale Europa, Via Vittorio Emanuele Ii° N° 167, Catania.

Milazzo - Amalfi ca 180 M på 7 dagar

Milazzo - Lipari – Stromboli  – Capri - Amalfi

Vi lämnar den enorma fästningen på Milazzo halvön i fjärran och styr norr ut.

Ön Lipari är de Eoliska öarnas samlingspunkt. Liparis livliga och färgrika hamn ligger vid foten av en hög klippa där det gamla centrum blivit byggt. Ön har alltid varit ö-gruppens centrala punkt och här finner man ett museum som är ett av de mest intressanta i Medelhavsområdet.

Stromboli är en vulkanisk ö belägen strax norr om Sicilien, känd för sina oftast små och regelbundna utbrott som inträffar med i snitt cirka 20 minuters intervall. Ön har även gett namn till en italiensk film från 1950, regisserad av Roberto Rossellini, och med Ingrid Bergman i huvudrollen.

Capri är en pärla i Neapelbukten och har varit en kurort sedan flera 100 år. Ön som har varit bebodd ända sedan romartiden, är känd för sina spektakulära stränder, lyxiga båtar, mysiga citronlundar och pittoreska små byar. Vill du uppleva ren och skär magi bör du följa med på en båttur ut till Blå grottan, eller Grotta Azzurra som den heter på italienska.

Amalfikusten är en kuperad kustremsa där antika ruiner, städer, byar och vingårdar balanserar på klippor. Villor och kyrkor klamrar sig fast vid de branta stupen som störtar ned i havet. Häftiga, dramatiska vyer väntar. Även här finns havsgrottor med turkost vatten att besöka.

Amalfi - Alghero ca 375 M på 10 dagar

Amalfi - Capri - Ischia – Ponza -  Magdalena – Alghero

Då vi njutit av Amalfikusten och förhoppningsvis besökt Capri styr vi vidare norr ut.

Med sina 46 kvadratkilometer är Ischia Italiens sjätte ö till storleken räknat. Det är en av Italiens grönaste öar, berömd för sin ­skönhet och sina termalbad. Ischia är en hälsans ö! Det kryllar av spa och termer.

Ponza är en liten paradisö utanför Lazios kust. Rent vatten, förtrollande miljö och gott om bra restauranger gör att ön har seglat upp som ett av Italiens hetaste resmål. Bland öns sevärdheter återfinns den botaniska trädgården och Pilatus grotto.

På den nordöstra delen av Sardinien ligger en fin liten skärgård som heter Magdalenaskärgården med många ankringar i fina vikar. Vill man istället se lite jet-set liv skall man börja med ett besök i Aga Khans hamn Porto Cervo. Här kommer vår stora fina Swan 65:a troligen att kännas liten bland alla större yachter. Här sker många påkostade regattor etc.
La Maddalena på Sardinien är ett riktigt semesterparadis. Ögruppen, som ligger på den norra sidan av Sardinien är fylld av grönområden, små vikar och vackra sandstränder. Här hittar man ett antal mindre hotell och en liten charmig stad – som också den heter La Maddalena.
Detta är huvudorten som ni kanske väljer att besöka, annars finns även en väldigt fin hamn på södra Korsika som heter Bonifacio. Den ligger i en djup naturlig vik med höga berg så inloppet är svårt att se. Gammal stad med många befästningar etc.
Sedan är det ett litet hopp till Alghero där vi avslutar turen.

Staden Alghero ligger på nordvästra Sardinien och har framför allt en fantastisk medeltida stadskärna. De slingrande bilfria gatorna är fyllda med små kafeer, barer och restauranger, och du kan promenera här i folklivet flera timmar i sträck. En imponerande stadsmur omgärdar hela den gamla stan och gör Alghero ännu vackrare.

Här finns bra förbindelser med både flygplats i själva Alghero samt även i Olbia.

Alghero - Lissabon ca 1050 M på 13 dagar

Alghero – Menorca/Formentera – Cartagena – Gibraltar  - Lissabon

På denna seglingen har vi lite högre tempo än på de andra Medelhavssträckorna och det blir många härliga nattseglingar. De stopp vi gör på vägen får väder o vind bestämma i lite högre utsträckning men vi hoppas på att kunna se tex Mahon på Menorca samt göra något stopp på Mallorca innan vi seglar mot Formentera och sedan det spanska fastlandet med troligen ett besök i Cartagena innan det bär vidare mot Gibraltar och så Lissabon.

Till Alghero där vi börjar finns bra förbindelser med både flygplats i själva Alghero samt även i Olbia.

Efter några dygn till havs hoppas vi på att angöra den fina viken där Mahon ligger. Fanatiskt vik där man känner historiens vingslag och det finns en bra ankring direkt till styrbord vid Ile du Lazarett innan vi eventuellt går vidare in och lägger sig i Marina Mahon och besöker den fina staden som är Menorcas huvudstad.

Därefter styr vi mot Mallorca och stannar eventuellt i tex underbara staden Palma innan vi styr mot Formentera som är en helt annan värld då det är en låg sandö med vikar som liknar Karibien.

Formentera är en mindre ö söder om Ibiza. Den utmärker sig genom att till skillnad från övriga Balearerna vara helt platt, vilket gör den cykelvänlig. Ibizas grannö vars lugna tempo och fina stränder gett den smeknamnet ”Spaniens Karibien".

När vi sedan följer fastlandet på Spanien är det inte så många ankringar man kan ligga i om man inte har tur med dyning och vind. Ett säkert stopp är Cartagena där Fenicier och Romare och troligen alla andra av antikens sjöfarare har sökt skydd. Fantastik stad med marina precis vid centrum. Här finns romersk teater mitt i staden och är en väldigt billig och genuint spansk och vacker stad!

Staden ligger i regionen Murcia och förutom handelshamn och fiske finns en större marin flottbas. Med en av världens stora naturliga hamnar och rika mineralgruvor har Cartagena varit en prisbelönt plats för årtusenden.

Sedan seglar vi vidare mot Gibraltar för ett besök på denna välkända brittiska koloni och dess klippa med apor etc.

Gibraltar är ett brittiskt territorium beläget på södra delen av den Iberiska halvön, vid Gibraltar sund. Gibraltarklippan är ett viktigt landmärke i regionen. Vid dess fot ligger det tätbefolkade stadsområdet med över 30 000 lokala invånare och utländska medborgare. En engelsk-holländsk styrka erövrade Gibraltar från Spanien 1704 under spanska tronföljdskriget. Territoriet överläts därefter till Storbritannien "för all framtid" enligt freden i Utrecht 1713 men FN anser området vara ett icke-självstyrande område. Det var en viktig bas för Royal Navy; idag är dess ekonomi baserad till stor del på turism, finansiella tjänster och sjöfart. Gibraltars suveränitet är en viktig punkt i de brittisk-spanska relationerna då Spanien hävdar anspråk på territoriet. Invånarna avvisade förslaget till spansk suveränitet i en folkomröstning 1967 och igen 2002. Enligt 2006 års konstitution styr Gibraltar sina egna angelägenheter, även om vissa befogenheter, som försvar och yttre förbindelser, fortfarande är den brittiska regeringens ansvar.

Efter detta  lämnar vi    Medelhavet och kommer till Atlanten för sista biten till Lissabon där vi ansluter till alla fartyg som skall vara med i Tall Ships Race!

Livet ombord

Här kan alla vara med och segla oavsett båtvana eller inte!  Som besättning deltar du efter förmåga i allt ombord från planering, matlagning, navigering, segeltrimning till att styra båten.

När alla kommit har vi vårt första skeppsråd och går igenom vår rutt. Vi har sedan skeppsråd varje dag vid lunch eller frukost så alla får chansen att vara med och bestämma.

Max antal deltagare: 6 gäster plus vår skeppare och first mate.

Vi ligger stilla de flesta nätter och stannar ibland även för lunch. Oftast lägger vi oss i någon av alla fantastiska vikar så vi får svalkande vind och fina bad. Då och då går vi i hamn, men alltid  vid start och slut. Jolle är bra att ha för att ta sig iland när vi ankrat.
På vissa sträckor har vi lite högre tempo och då blir det ibland härlig nattsegling för att vi går längre sträckor utan stopp och då får alla vara med uppdelade vaktpass. det är en fantastisk känsla att glida fram under stjärnorna eller i glimrande månsken.


När tillfälle ges går vi på restauranger iland för omväxling och för att se lite mer av livet iland.

Besättning från Sjösportskolan

Båten kommer att bemannas av professionellt utbildad personal från Sjösportskolan som innehar Master of Yacht eller Yachtmaster Certifikat. Båten har svensk skeppare och first mate på alla seglingar om inte annat överenskommits. Skepparen har god lokal kännedom och hjälper er med allt ni behöver.

Priser

Från 16 750 kr per person

Detta ingår i priset

  • 7-13 dagar ombord.
  • All mat och dryck ombord.
  • Oförglömlig segling
  • Rymlig och säker segelbåt.
  • Svensk skeppare och first mate.
  • Plats i våningssäng med kuddar och täcken.
  • Seglingsbeskrivningar och referenslitteratur ombord.
  • Handduk, lakan och örngott
  • Slutstäd

Detta ingår ej:

  • Flyg
  • Taxi till och från flygplatsen.
  • Alkoholhaltiga drycker
  • Mat iland under seglingen
  • Hotellnätter före och/eller efter seglingen. Du kan inte bo ombord på båten före eller efter seglingen.

Tider

Båten är redo för er kl 12.00 startdagen, dvs det går bra att flyga ner samma dag som seglingen börjar om man vill. Går även utmärkt att åka ner lite tidigare och bo på hotell.

Avslutningsdagen behöver man lämna båten kl 15 och det går bra att flyga hem samma dag. Vi kommer nästan alltid in dagen innan på slutdestinationen.

Bra att veta



El i land och ombord
Det finns 220 volt ombord när invertern är igång, för t.ex. laddning av kamerabatteri och mobiltelefon (svenska elkontakter passar ombord).

Förslag till packlista

Kläder för varmt väder med stark sol
Tunn regnjacka och regnbyxor kan vara bra för överseglingarna
Tunna långärmade t-shirts för solskydd
Snorkel och cyklop
Pass (kolla giltighetstid), ID-kort
Försäkringsbevis
Biljetter

Om du har
Kompetensbevis/blå intygsbok
Kamera, musik etc
Fickordlista, böcker

Finns ombord
Viss fiskeutrustning (men ta med egna drag om du är storfiskare)
Första förband
Flytvästar livsele och lina

Resegaranti och villkor

Varje segling genomförs oberoende av antal resenärer. Vi ställer alltså INTE in, p.g.a för få bokade på en segling.

Exakta villkor godkänner du vid köptillfället på hemsidan.

Kontrollera så din hemförsäkring eller ditt betalkorts reseförsäkring täcker din resa.

Er segling är säkrad enligt resegarantilagen. Resegarantin skyddar resenärer när bl.a. paketresor ställs in eller avbryts av konkurs. För att få ersättning ska man ansöka hos Resegarantinämnden. 

Med din betalning bekräftas din plats definitivt.

Barn och ungdom
Deltagare under 18 års ålder endast i föräldrars sällskap.

Pass och ev. visum
Du har själv ansvaret för att ha ett giltigt pass och rätt viseringar till de länder du tänker besöka. Ett pass som går ut under vistelsen är ogiltigt. Observera att många länder utanför Europa kräver att passet skall vara giltigt i minst 6 månader efter inresa till landet. Besök gärna www.visumdirekt.se för att se vilka regler som gäller idag för din segling.

bild
bild
bild
bild
bild
bild