SJÖSPORTSKOLAN

Sjösportskolan, Swedish Maritime Academy, erbjuder utbildningar för dig som älskar havet sedan 1967!

Vi har alla typer av kurser och utbildningar för dig som vill vara på sjön, oavsett om du vill fylla seglen, köra säkrare eller tjäna ditt levebröd på vågorna. Oavsett om det är en liten båt eller ett stort handelsfartyg!
Vi är godkänd utbildare av Transportstyrelsen och Brittiska MCA. Våra båtar är också godkända för verksamheten och instruktörerna är korrekt utbildade.
Vi finns i Göteborg och Stockholm samt på ytterligare orter!
Vi har utbildat mer än 50 000 personer och varje år går ca 2500 personer kurs hos oss.

Sedan 2021 är vi även godkända av Myndigheten för yrkeshögskolor som högskola för utbildningarna:

• Fartyg- och Maskinbefäl 8 - Skärgårdsentreprenör
  • Marintekniker och miljöoptimering

Här ser du mer om teamet.
Här ser du våra duktiga instruktörer.

Kunskap byggs inte bara i skolbänken utan minst lika mycket av praktiska erfarenheter. Därför är våra utbildningar oftast praktiskt inriktade så att du får testa dina nya kunskaper i verkliga situationer.

Sjösportskolan erbjuder förutom alla de schemalagda kurserna även skräddarsydda privatkurser efter just dina behov.

Dessutom sedan 1991 äventyrsseglingar och även bemanningsservice av skeppare och övrig besättning i hela världen. Bokar du med oss täcks du av paketresegarantin.
Vi jobbar inte bara med den lilla sjöfarten utan utökar efter hand vårt utbud av utbildningar godkända av Transportstyrelsen som ger certifikat till besättningar på de stora handelsfartygen också!

Vi har egen hamn och samarbete med de flesta stora aktörerna i branschen.

Våra verksamhet styrs av våra värderingar:
- Glöd & engagemang
- Erfarenhet & förtroende
- Vetande & säkerhet

En modern skola med lång erfarenhet

Sjösportskolan har drygt 50 års erfarenhet av utbildningar till havs. Det hela tog sin början i Långedrag 1967 med den tremastade skonaren Westkust som blev starten för Sjösportskolan. Sedan dess har tiotusentals båtintresserade gått våra uppskattade utbildningar för att få ännu mer glädje av livet till sjöss.
Vi erbjuder ett stort utbud av moderna kurser från kust till kust. Sjöklar Kustakademi och Svenska Båtskolan är uppköpta av Sjösportskolan.
Sjösportskolan och ägs av Nina och Kalle Nordström fram till 1 dec 2023 då Bengt Stjärnered tar över . I skolan arbetar sju fastanställda samt många instruktörer och skeppare!

Välkomna önskar Niklas, Jesper, Helena, Caroline, Patrik, Ellinor och Lasse!