Kursbeskrivning
Kursen består av både en teoretisk och praktisk del. Ni börjar med att teoretiskt gå igenom hur radarn fungerar och om hur pulslängd, pulsintervall, lobbredd, effekt och antennhöjd påverkar radarns prestanda. Vi pratar också om hur vilka typer av radar det finns och hur man bäst ställer in den. Därefter går vi in på hur man kan koppla ihop radarn med elektroniska sjökort, AIS och mycket mera.
Färdplanering, hur man känner igen olika ekon, radarplotting, GNSS och mycket mer kommer du snart att ha full koll på. Efter detta går vi ut med båten och övar radarnavigering i praktiken.
Vi kommer att dela upp gruppen i radarnavigatörer och rorgängare och som navigatör skall du på ett säkert sätt (utan att ha utsikt ut) kunna ge rorgängaren information om var hen skall köra.
Radarns principer
Kännedom om radarns uppbyggnad och funktionssätt.
Info om hur inställningarna gain, anticlutter sea, anticlutter rain och tune fungerar.
Kännedom om skillnaden mellan pulsradar, CW-radar (bredbandsradar) och HD-radar,
deras verkningssätt, fördelar samt deras begränsningar.
Kännedom om AIS.
Kunskap om hur pulslängd, pulsintervall, lobbredd, rotation, effekt och antennhöjd påverkar
radarns prestanda. Färdighet Att starta radarn och ställa in radarbilden på ett optimalt sätt under olika yttre
omständigheter. Kännedom om hur radarbilden kan läggas samman med det elektroniska sjökortet, samt hur detta
kan användas för att göra navigeringen säker.
Färdighet att kunna särskilja rörliga ekon från fasta.
Färdighet att kunna identifiera ekon från land, fyrar, sjömärken, regn vågor samt olika typer
av störningar. Färdighet att kunna fastställa om det råder kollisionskurs mot ett rörligt eko, samt kunna vidta
e n riktig åtgärd för att undvika kollisionen. Färdighet att kunna bestämma egen båts position med hjälp av två avstånd samt bäring och
avstånd. Färdighet att känna igen ekon från RACON och SART.
GNSS principer (GNSS är samlingsnamn för samtliga satellitbaserade navigationssystem)
Kunskap om risker vid val av för liten respektive för stor skala på navigatorn. Kunskap om hur GNSS beräknar kurs och fart.
Kännedom om hur GPS, GLONASS och GALILEO är uppbyggda och hur de fungerar. Kännedom om DGPS och EGNOS Färdighet att genomföra manuell plotting av radareko för att utröna målets kurs, fart, CPA
(minsta passageavstånd) och TCPA (tid till minsta passageavstånd).
Färdighet att kunna genomföra relevant undanmanöver.
Radarintyg
17 Jun
Stockholm Stocksund
Många platser kvar
|
från 2 795 kr
Köp
|
Radarintyg
06 Jul
Stockholm Stocksund
Många platser kvar
|
från 2 795 kr
Köp
|
Radarintyg
08 Jul
Stockholm Stocksund
Många platser kvar
|
från 2 795 kr
Köp
|
Radarintyg
03 Sep
Stockholm Stocksund
Många platser kvar
|
från 2 795 kr
Köp
|
Radarintyg
01 Oct
Stockholm Stocksund
Många platser kvar
|
från 2 795 kr
Köp
|
Radarintyg
06 Oct
Stockholm Stocksund
Många platser kvar
|
från 2 795 kr
Köp
|
Radarintyg
29 Oct
Stockholm Stocksund
Många platser kvar
|
från 2 795 kr
Köp
|
Radarintyg in English
19 Nov
Stockholm Stocksund
Många platser kvar
|
från 2 795 kr
Köp
|
Radarintyg
17 Dec
Stockholm Stocksund
Många platser kvar
|
från 2 795 kr
Köp
|
-
Förkunskapskrav är innehav av lägst Förarintyg eller motsvarande kunskap.
Rekommenderad lägsta ålder av den som prövas är 15 år.
-
Kurstid kl. 09 till ca. 19.30 inkl. förhör och rättning i Göteborg.
I Stockholm är förhöret klart ca kl 18.
-
Om du beställt kursboken så skickas den ut till dig i god tid innan kursstart.
Vi använder oss av boken "Radarbok med AIS (Utterström)"
-
Förhör sker direkt i anslutning till kursen av en auktoriserad förhörsförrättare från NFB (Nämnden för Båtlivsutbildning).