Azorerna – Göteborg

Azorerna – Scillyöarna – Dublin – Caledonien – Göteborg

En upplevelserik segling som tar dig över halva Atlanten, genom Irländska sjön och Kaledonien kanalen och slutligen över Nordsjön. Detta är en segling för dig som gillar tidvis tuffa förhållanden. Men också besök på fina pittoreska platser.

Rutten är planerad: Ponta Delgada, Sao Miguel – Horta, Faial – Scillyöarna – Dublin – Fort Williams – Inverness – Göteborg.

Det finns möjlighet att segla delar av sträckan.

Azorerna – Dublin 4 maj till mellan 13 och 15 maj, 1300NM
Dublin – Göteborg 15 – 26 maj, 800NM

Detaljerad rutt beskrivning hittar ni längre ner på sidan under "Detaljerad information om rutten"

Mönstra på en dröm

Boka ett oförglömligt äventyr ombord på Celeste med svensk skeppare med stor erfarenhet av segling. Du blir då både besättning och gäst, och rutten innehåller både havssegling mellan öarna.

Alla ombord hjälper till med det som behöver göras, ni delar på sysslorna. Både nybörjare och vana seglare är välkomna.

Anmäl ditt intresse nu!

• Datum

4 – 26 maj 2024, 23 dagar

Tider

Båten är redo för er kl 13.00 startdagen. Man ska senast komma kl 15.00 till båten så gruppen blir samlad samtidigt.
    Avslutningsdagen behöver man lämna båten kl 15 och det går bra att resa hem samma dag. Man kommer nästan alltid in dagen innan på slutdestinationen.

• Under tre veckors tid seglar du mer en tio års semestersegling utmed svenska kusten. Du kommer att utmana dig själv, lära dig mycket ombord om havssegling, planering, navigering, meteorologi m.m. Allt efter ditt eget intresse. Detta är en segling för dig som söker nya äventyr.

Det finns möjlighet att segla delar av sträckan.

Azorerna – Dublin – 10 – 12 dagar, 4 maj till mellan 13 och 15 maj, 1300NM

Dublin – Göteborg - 11 dagar, 15 – 26 maj, 800NM

Första dagen förbereder vi båten, provianterar, har säkerhetsgenomgång och bekantar oss med varandra och Celeste. Vi delar in oss i vaktlag. Varje vaktlag kommer vara 3 timmar på vakt och 6 timmar av vakt.

Från Ponta Delgada seglar först till Faial och den lilla staden Horta. En segling på 85 NM. Här samlas Atlantseglarna efter överfarten från Västindien och kajerna är täckta av deras målningar. Vi besöker självklart Peter’s Cafe där alla seglare samlas.

Från Horta seglar vi ut över Atlanten och sätter kurs mot Scillyöarna. Nu väntar oss Atlantens vågor och flera dygns segling med vaktlag och överseglingarnas fasta rutiner.

Efter 1250 sjömil når vi Scillyöarna som är Englands västligaste och sydligaste del, 45 km från fastlandet. Klimatet på Scillyöarna är tempererat men mildare än på fastlandet. Öborna utnyttjar detta kommersiellt och odlar vårblommor under vintern, här finns också palmer.

Från Scillyöarna sätter vi kurs mot Fastnet Rock som vi rundar och seglar sedan genom Irländska sjön upp till Dublin, omkring 240 NM. Efter att ha utforskat staden och provianterat seglar vi mot Kaledonienkanalen. Vi planerar att stanna till i Fort Williams. Därefter väntar ett 30 tal slussar genom kanalen innan vi kommer fram till Inverness. Här förbereder vi oss för vår sista etapp – seglingen över Nordsjön till Göteborgs hemmahamn i Långedrag.

25 000kr per person för hela turen

Delsträcka 1: Azorerna – Dublin Pris: 15 000 sek

Delsträcka 2: Dublin – Göteborg Pris: 15 000 sek

Vi rekommenderar ombokningsbar biljett från Dublin då vi inte kan garantera när vi anländer.

Detta ingår i priset

• Plats ombord.
    • Oförglömlig segling.
    • Rymlig och säker segelbåt.
    • Svensk skeppare och first mate.
    • Seglingsbeskrivningar och referenslitteratur ombord.

Detta ingår ej:

• Flyg
    • Taxi till och från flygplatsen.
    • Proviantkostnader delas mellan alla deltagare.
    • Eventuella läkarintyg eller medicinska tester som ev. kan krävas av någon myndighet.
    • Hotellnätter före och/eller efter seglingen. Du kan inte bo ombord på båten före eller efter seglingen.

Kläder för både kallt och varmt väder.
    Stövlar och Båtskor (ej svart sula) och badskor
    Toalettartiklar och handduk
    Myggmedel
    Solskydd (högsta faktorn) och solglasögon