Drömsegling på Azorerna

Detta är en segling för dig som, utöver själva seglingen är intresserad av djur och natur.

Azorerna består av nio små öar som ligger mitt i Atlanten, halvvägs mellan Europa och Nordamerika. Öarna tillkom efter ett vulkanutbrott i den Atlantiska Centralryggen, en bergskedja som ligger under havets yta till vilken även Island tillhör.

Portugiserna uppkallade öarna efter de många rovfåglar som svävade över dem. De trodde att det var glador, som heter acores på portugisiska. Fåglarna visade sig dock vara hökar men öarna fick behålla det namn man först gett dem.

Azorerna har ett tempererat klimat vilket ger jämna temperaturer, oavsett årstid. På vintern uppgår medeltemperaturen till 14 grader Celcius och i augusti, varmaste månaden, till nästan 25 grader C. Vattentemperaturen i havet påverkas av Golfströmmen och ger medeltemperaturer mellan 16 grader C och 22 grader C.

På grund av läget i mitten av Atlanten, finns kaskeloter, valar och delfiner i stort överflöd i dessa vatten, som också är rika på fisk. Valar och valfångst spelar en viktig roll i Azorernas historia och kultur. Säsongen förr valskådning (maj-oktober) styrs av vädret och inte av valarnas och delfinernas förflyttningar som sker året runt. Det finns 80 arter av valar i världen och 21 av dem finns i vattnen runt Azorerna. Azorerna anses av vissa som en av de tre bästa destinationerna världen över för val- och delfinsafari. Det finns massor av andra saker att se i vattnet också, till exempel oäkta karettsköldpaddor, hajar och sportfisk som Marlin och svärdfisk.

Om Azorerna

Azorerna består av totalt nio öar, Santa Maria, Sao Miguel, Flores, Corvo, Graciosa, Terceira, Sao Jorge, Pico och Faial där São Miguel är den största.

Santa Maria är en fridfull ö med växlande landskap. Den västra delen av ön är platt och i öster hittar du bergen .Santa Maria var den första av Azorerna öars som upptäcktes.

På São Miguel bor mer än hälften av den totala befolkningen på 241 000 personer. Huvudstaden Ponta Delgada består till stor del av kullerstensgator och är känd för sin lyxiga marina. På São Miguel finns flera varma källor att bada i, och dessutom ett varmt vattenfall. São Miguel kryllar av hortensior, den blomma de flesta av oss kanske främst förknippar med Azorerna.

Flores är en av Azorernas vackraste öar. Landskapet är varierande och dramatiskt med branta berg, vattenfall, grottor, sjöar och klippor vid kusten som stupar hundratals meter ner i havet.

Mönstra på en dröm

Boka ett oförglömligt äventyr på Azorena ombord på Celeste med svensk skeppare med stor erfarenhet av segling. Du blir då både besättning och gäst, och rutten innehåller både havssegling mellan öarna.

Alla ombord hjälper till med det som behöver göras, ni delar på sysslorna. Både nybörjare och vana seglare är välkomna.

Rutter

Seglingarna är 7 - 14 dagars med start och slut på huvudön Sao Miguel.

Exakt rutt bestäms inte i förväg. Man väljer den bästa kursen för dagen och ser var vindarna för oss. Avstånden mellan öarna är stora och vissa dagar seglar man upp emot 60 – 90 distans. Andra dagar kommer man att stanna i land och göra utflykter på öarna.

Anmäl ditt intresse nu!

• Datum

Tider

Båten är redo för er kl 13.00 startdagen. Man ska senast komma kl 15.00 till båten så gruppen blir samlad samtidigt. Det går bra att flyga ner samma dag som seglingen börjar om man vill. Går även utmärkt att åka ner lite tidigare och bo på hotell.
    Avslutningsdagen behöver man lämna båten kl 15 och det går bra att flyga hem samma dag. Man kommer nästan alltid in dagen innan på slutdestinationen.

Mer information om seglingen Azorerna 2024

20 000 - 25 000 kr per person.

Detta ingår i priset

• Plats ombord.
    • Oförglömlig segling.
    • Rymlig och säker segelbåt.
    • Svensk skeppare och first mate.
    • Seglingsbeskrivningar och referenslitteratur ombord.

Detta ingår ej:

• Flyg
    • Taxi till och från flygplatsen.
    • Proviantkostnader delas mellan alla deltagare.
    • Eventuella läkarintyg eller medicinska tester som ev. kan krävas av någon myndighet.
    • Hotellnätter före och/eller efter seglingen. Du kan inte bo ombord på båten före eller efter seglingen.

Bokning görs direkt av båten i direktdialog med skepparen.

Kläder för varmt väder med stark sol
    Tunn regnjacka och regnbyxor kan vara bra för överseglingarna
    Något varnare att ta på under nätter och kvällar.
    Tunna långärmade t-shirts för solskydd
    Båtskor (ej svart sula) och badskor
    Badkläder, gärna 2-3 par
    Toalettartiklar och handduk