Shetland - Färöarna

En segling för dig som vill få erfarenhet av eller älskar nordsjösegling och vill utforska historiska öar, med fantastisk natur och fågelliv. En härlig segling väntar oss, där du får öva havssegling med vaktgång dygnet runt, navigering i tidvatten och dramatisk skärgård.

Planerad rutt är från Långedrag över Nordsjön till Shetland (Lerwick), därefter till Färöarna (Torshavn). Från Färöarna seglar vi till Fair Isle och sedan åter mot Göteborg och Långedrag. Beroende på väder och vindar kanske vi äter middag i Skagen innan vi seglar vidare mot Långedrag. Vi stannar sannolikt 1-2 dygn på varje ö.

Detaljerad rutt beskrivning hittar ni längre ner på sidan under "Detaljerad information om rutten"

Mönstra på en dröm

Boka ett oförglömligt äventyr ombord på Celeste med svensk skeppare med stor erfarenhet av segling. Du blir då både besättning och gäst, och rutten innehåller både havssegling mellan öarna.

Alla ombord hjälper till med det som behöver göras, ni delar på sysslorna. Både nybörjare och vana seglare är välkomna.

Anmäl ditt intresse nu!

• Datum

4 juli – 21 juli 2024, 16 dagar

Tider

Båten är redo för er kl 13.00 startdagen. Man ska senast komma kl 15.00 till båten så gruppen blir samlad samtidigt.
    Avslutningsdagen behöver man lämna båten kl 15 och det går bra att resa hem samma dag. Man kommer nästan alltid in dagen innan på slutdestinationen.

• Vi träffas ombord på Celeste den 4 juli, bekantar oss med båten, planerar och genomför proviantering. Vi har också en ordentlig säkerhetsgenomgång och alla ges möjlighet att bekanta sig med båten. Väderprognosen avgör sedan om vi ger oss av samma dag eller avvaktar och besöker Långedrags Värdshus för en gemensam middag.

När vi lägger loss mot Shetland lägger vi sannolikt kurs på Norges sydspets. Om vädret kräver det, angör vi Lindesnäs, Norges beryktade utpost i sydväst och kanske smyger vi in i den lilla fiskebyn Korshamn eller den större staden Farsund. Vi får då chansen att se en del av denna vackra skärgård.

Snart är vi ute på Nordsjön och får räkna med den normalt tuffaste delen av denna segling. Efter ett tag siktar vi säkerligen någon av de talrika oljeborrplattformarna som ligger
    som ett pärlband här ute, mitt emellan Shetland och Norge.

Seglingen sker i vaktlag. Vi kommer att ha tre vaktlag. Tiden på vakt är tre timmar och tiden av vakt är sex timmar.

När vi närmar oss huvudorten Lerwick märker vi den tydliga förändringen av naturen med alla välkomnande och spännande fågelarter som dyker upp. Väl i land, efter att ha seglat 450 sjömil och varit ute på havet 3-4 dygn, blir det sannolikt middag på anrika Shetland Boatclub. Dagen därpå utforskar vi ön, kanske hyr vi bil tillsammans. Vi besöker Jarlshof, Sumburghead och hittar nog en och annan pub att besöka. Det kanske också hinns med en utflykt till Noss fågelklippor.

Från Shetland till Färöarna är det 225 nautiska mil och vi angörhuvudorten Torshavn efter 1-2 dygn. Vi stannar ett par dagar på Färöarna och hyr kanske bil och gör utflykter.

Vi seglar sedan söderut 225 nautiska mil mot fågelön Fair Isle och förtöjer efter 1-2 dygn alldeles intill klippväggar
    fulla av lunnefåglar, havssulor och många andra arter. Kanske sjösätter gummibåten och besöker de fantastiska grottorna.

Efter en övernattning på Fair Isle lägger vi loss och seglar antingen direkt mot Långedrag (410 sjömil och 3-4 dygn).

Hemfärden brukar normalt vara en trivsam segling, kanske till stora delar med gennaker/spinnaker. Bara detta i sig är en upplevelse att se fram emot. Innan vi riktigt fattat att vi redan är tillbaka
    rundar vi Jyllands nordspets, och om tid finns avslutar vi två spännande seglarveckor med ett besök i Skagen, innan vi sätter segel igen mot Långedrag.

25 000kr per person

Detta ingår i priset

• Plats ombord.
    • Oförglömlig segling.
    • Rymlig och säker segelbåt.
    • Svensk skeppare och first mate.
    • Seglingsbeskrivningar och referenslitteratur ombord.

Detta ingår ej:

• Flyg
    • Taxi till och från flygplatsen.
    • Proviantkostnader delas mellan alla deltagare.
    • Eventuella läkarintyg eller medicinska tester som ev. kan krävas av någon myndighet.
    • Hotellnätter före och/eller efter seglingen. Du kan inte bo ombord på båten före eller efter seglingen.

Bokning görs direkt av båten i direktdialog med skepparen.

Kläder för både kallt och varmt väder.
    Stövlar och Båtskor (ej svart sula) och badskor
    Toalettartiklar och handduk
    Myggmedel
    Solskydd (högsta faktorn) och solglasögon