Vill du jobba som Master of Yachts på en lyxyacht i Västindien eller i Medelhavet? Segla för din brödföda samtidigt som du ser exotiska platser? Låter det som en ouppnåelig dröm? Utbildningen berättigar dig till att föra yachter upp till 200 gross tonnage. NOTERA att Master of Yachts Ltd bokas i 2 delar; teori och praktik.
Kursbeskrivning
Limited (Offshore)
Master of Yachts 200GT Limited öppnar dörren för dig till att bli kapten på stora Yachter över hela världen. Nästan alla s.k flagg-nationer godkänner Master of yachts (Sverige godkänner utbildningen endast på traditionsfartyg). Master of Yachts är accepterat i 24 länder och båtarna som är flaggade i dessa länder motsvarar faktiskt 95 procent av alla yachter i världen. Master of Yachts-utbildningarna är riktade till dig som har ambitioner att segla Mega Yachts i till exempel Västindien eller Medelhavet. Se International Yacht and Maritime Training | IYT Worldwide för exakt lista av nationer som godkänner certifikatet.
Master of Yachts 200GT Limited är en internationell utbildning med höga krav på tidigare erfarenhet samt förmåga att lära nytt för den berättigar dig till att föra ett skepp om upp till 200GT, som längst 150 M från säker hamn.
Utbildningen sker helt på engelska. Sjösportskolan intensivutbildning sträcker sig över tolv dagar plus examen och består av åtta teoridagar och fyra praktikdagar följt av examen i två dagar. Notera att Master of Yachts Ltd bokas i 2 delar; teori och praktik samt att båda delarna är obligatoriska för att göra den avslutande examinationen.
Examination görs för antingen Master of Yacht SAIL eller POWER. För den som vill ta bägge certifikaten dvs både SAIL och POWER tillkommer en examinations kostnad.
Det är givetvis en fördel att göra praktiken på den båttyp som man tänker sig göra examination på men är inte ett krav. Det går exempelvis bra att göra praktiken på en segelbåt och examination på en motorbåt. Kontakta Sjösportskolan för mer information.
Vi erbjuder även Security Awareness, som ingår i förhandskraven.
-
Språk
Litteratur och examination är på engelska. Kursen leds av svensk instruktör.
-
Master of Yachts Limited görs i olika kursblock med några dagar mellan:
Dag 1 - 4, teori kl 9 - 17
Dag 5, Security Awareness kl 13 - 17 (tillval)
Dag 6 - 8, teori kl 9 - 17
Dag 9 - 12, praktikdagar ute på havet boende på båten
Dag 13 - 14, examensdagar (ca 4 elever per dag + ev. omprov)
För de som behöver Security Awareness går det bra att välja som tillägg. Ligger på eftermiddagen kursdag 5.Finns oftast möjlighet att för de som vill ta även MoY Ltd POWER genom en extra uppkörning att någon/några helger efter SAIL examen. Kostnad 12 375 ink moms och cert.
-
Innan kursstart ska omfattande ansökningshandlingar med bland annat summering av sjötid skickas in.
Observera att STCW Basic Safety och ISPS (IMO 3.27) krävs INTE vid kursstart men krävs för att söka ut sin licens efter examination.
Se nedan.MYCKET god båtvana med erfarenhet som aktiv medlem i besättningen ombord, diverse överseglingar och loggad distans krävs.
- Minst 50 dagar till sjöss som aktiv medlem i besättningen (en dag definieras som en period av minst 8 timmar i sträck).
- 3000 M på båt/skepp (motsvarande yacht) till sjöss av dessa skall minst 1500 M vara på fartyg större än 10 meter som kan definieras som fartyg utan last för fritid eller kommersiell charterverksamhet. 2000 M måste vara utomskärs, men kustnära (det vill säga ej inomskärs). 2/3 måste vara på segelbåt om man vill ha MoY Sail och vice versa på MoY Power.
Se exempel på Sea Time MOY Candidate Seatime Form
OBS Be oss skicka ett öppet Word-dokument så du kan skriva allt i datorn, ej för hand! - 30 timmars mörkernavigation, varav minst sex timmar som skeppare eller vaktansvarig.
- Verifikation av ovanstående måste vara signerat i original av kapten under vilken kandidaten deltog i seglatsen. Kandidater som redovisar egen kaptenstid måste ha original signerat av ägare till yachten. Sjösportskolan tillhandahåller speciella formulär för detta.
- Mycket god vana vid att hantera båtar, samt erfarenhet av kaptenssysslor.
- SRC / VHF-certifikat (Short Range Certificate).
- Giltigt, dvs inte mer än fem år gammalt STCW Basic Safety Training.
Alla fyra delar enligt STCW 95 Manila Regel VI/1.2 Dvs:
1)personal survival techniques as set out in table A-VI/1-1,
2) fire prevention and fire fighting as set out in table A-VI/1-2,
3) elementary first aid as set out in table A-VI/1-3, and
4) personal safety and social responsibilities as set out in table A-VI/1-4;
Basic Safety Training - STCW 95 Manila - IMO 60 - STCW Proficiency in maritime security awareness. IMO Model Course 3.27, Security Awareness Training for all Seafarers STCW according to the ISPS code. Reg V1/6 and Part A of Section A-VI/6 paragraph 1 ( section A-VI/6-1)
Finns som tillval vid bokning av kursen om man inte redan har den.
(Har man denna är det också ok, då den är mer omfattande: Designated Security Duties STCW A-VI/6.6-8, IMO Model Course 3.26.) - Läkarintyg på erforderlig syn, hörsel, färgseende etc. enligt TSFS 2011:117 se här.
- Minst 50 dagar till sjöss som aktiv medlem i besättningen (en dag definieras som en period av minst 8 timmar i sträck).
-
Följande material behövs till kursen:
"Master of Yachts Limited 200 Tons" och "Mega Yacht Crew". Sjökort 5055. Bestick
-
Praktik
Här går vi till sjöss i fyra dagar och övar bland annat pilotage, deviationstabeller, tilläggning, man över bord, väderprognoser, navigation och ankring. Praktikdelen är en förberedelse inför den avslutande IYT Limited-examinationen, som är en muntlig examinering med en extern oberoende IYT-certifierad examinator som även ansvarar för uppseglingen.
Observera att bli godkänd på teoridelen erfordras för att få delta i praktikdelen samt efterföljande IYT Limited-examen.
Både teori- och praktikdel av kursen kräver mycket egenstudier samt tidigare erfarenheter och gott sjömanskap. Detta är en mycket intensiv kurs som helt hålls på engelska. I kurspriset ingår kursmaterial, teori, tid ombord på praktikbåt, examen, examensavgift samt fika.
För Power (motorversionen av kursen) tillkommer ibland två kursdagar i de fall då vi samkör den med vår Sail kurs. Kontakta oss för prisuppgift.
-
Examen
Fyra skriftliga prov hålls under de sex teoridagarna (med krav på minst 90 procent rätt). Sista kursdagen sker ett muntligt förhör samt uppsegling med en IYT-examinator. Även examinationen sker helt på engelska. Avgift för denna ingår i priset. Examensförrättaren är utsedd av International Yacht Training (IYT).
Vill man ta även Power på en Sail-kurs eller tvärt om krävs en extra uppkörning. Vi brukar kunna erbjuda det.Detta är en intensivkurs och deltagarna har 100 procents närvaroplikt. Vi rekommenderar att du hämtar ut ditt kursmaterial i förväg. Att studera hemma innan är en förutsättning för att klara uppskrivningen. Teoridagarna skall ses som repetition, då du redan förutsätts ha dessa kunskaper.
-
Detta är en intensivkurs och deltagarna har 100 procents närvaroplikt. Att studera hemma innan är en förutsättning för att klara tentamen. Teroridagarna skall ses som repetition, eftersom du förutsätts ha dessa kunskaper redan.Vi postar ditt kursmaterial när du bokat.
-
Minst 18 år
-
Följande dokument finns för nedladdning
-
Övrigt
Security awareness, IMO Model Course 3.27 (görs under kurs)
Läkarintyg för Sjöfolk
MoY Power-tillägg: tillkommer för de som önskar denna också
För övriga villkor och för vidare information se International Yacht Trainings hemsida: www.iytworld.com eller kontakta oss på telefon 031-29 20 30!