Segla och utforska Norge ombord Stardust

Star­dust kom­mer att seg­la längs Nor­ges syd­kust upp mot Sta­vang­er och Ly­se­fjorden för att ut­fors­ka både kust och berg un­der som­ma­ren. Vi kom­mer ha gott om tid för att ut­fors­ka och det kom­mer fin­nas möj­lighet för dig att seg­la med. Tre vec­kor upp, fyra vec­kor på plats, en vec­ka hem….

Med start vec­ka 26 seg­lar Star­dust upp längs Nor­ges syd­kust, vi räk­nar med att vara i Sta­vang­er tre vec­kor se­na­re dvs vec­ka 29. I om­rå­det runt Sta­vang­er, Ly­se­fjorden, och Ber­gen med en av­stic­ka­re till gla­ciä­ren Fog­le­fon­na kom­mer vi vara un­der yt­ter­li­ga­re fyra vec­kor. I det­ta om­rå­det kom­mer vi bland an­nat vand­ra upp på predik­sto­len och base-jump­klip­pan Kje­rag samt be­sö­ka Troll­tunga in­nan det är dags att seg­la mot Sve­ri­ge igen.

Sträc­kan sö­der ut från Sta­vang­er till Strömstad pla­ne­rar vi sträcksegla, det bor­de ta ca tre dygn. Etap­per på sex da­gar gott om tid att ut­fors­ka…. Seg­ling­en är pla­ne­rad i vec­ko­e­tap­per där var­je etapp är ca 100 sjö­mil. Des­sa 100 sjö­mil kan Star­dust egent­li­gen seg­la på 15 tim­mar. Men vi pla­ne­rar göra det på sex da­gar, så det finns gott om tid att ut­fors­ka kust, na­tur, kultur, människor och bergs­land­skap på vägen. Det ger oss ock­så tid att nju­ta av seg­ling oav­sett om vindar­na är med el­ler emot oss. El­ler om de är myc­ket sva­ga el­ler hår­da. Vi ligger ofta för ankare och ut­fors­kar med ka­jak och ten­der…. I klas­siskt långseglarma­ner fö­re­drar Star­dust att lig­ga för an­kar på svaj istäl­let för till kaj i hamn.

Fyll i bokningsförfrågan och lämna ett meddelande om vad ni är intresserade av så kontaktar skepparen er för vidare diskussion.

• Om­bord finns två ka­ja­ker för de som vill ut­fors­ka om­rå­det runt ankrings­plat­ser­na med hjälp av pad­del. För de som fö­re­drar mo­tor finns en re­jäl tender med kraf­tig mo­tor och plats för hela be­sätt­ning­en. Ten­dern an­vänds för att utfors­ka öar, na­tur och till ex­em­pel fyr­sta­tio­ner som an­nars kan vara svå­ra att ta sig till med stör­re båt. Det ger ock­så möj­lig­he­ten att upp­le­va ham­nar för tex middagar på kväl­lar­na trots att man lig­ger ank­ra­de i vac­ker na­tur istäl­let för inne i ham­nen. Upp till fyra gäs­tan­de be­sätt­nings­med­lem­mar….

In­för var­je etapp kom­mer vi byta hela el­ler de­lar av be­sätt­ning­en. Vi kom­mer vara upp till sex per­so­ner om­bord och på näs­tan alla etap­per och det finns möj­lig­het för fyra gäs­tan­de be­sätt­nings­med­lem­mar att seg­la med. Gäs­tan­de be­sätt­ningsmed­lem­mar har sina ko­jer i ak­ter­ka­bi­ner­na där de ock­så har egen to­a­lett, skepparn bor i den för­li­ga de­len av bå­ten.

Mönst­rings­dag tis­da­gar, möj­lig­het att stan­na sju da­gar…. Mönst­rings­dag är tis­da­gar och vi seg­lar tillsam­mans un­der sex da­gar fram till sönda­gen då de gäs­tan­de be­sätt­ning­en mönst­rar av el­ler föl­jer med en vec­ka till. På mån­dag är det lig­ge­dag där skep­paren ar­be­tar hela dagen med un­der­håll av Stardust så att hon och be­sätt­ning skall må bra. De gäs­tan­de be­sätt­nings­med­lem­marna som vill, får gär­na stan­na även mån­da­gen om de tyc­ker att det är kul och vill del­ta i ar­be­tet på bå­ten.

Un­der mönst­rings­dagarna lig­ger Star­dust på plat­ser som är lät­ta att resa till. Pre­limi­närt är des­sa plat­ser en­ligt ne­dan men de kan kom­ma att änd­ras till and­ra när­liggan­de plat­ser som ock­så går att resa till på ett en­kelt sätt. Upp­le­vel­ser­na vi mö­ter på vägen och vä­der kommer att av­gö­ra.

• ·       Strömstad V. 26

·       Lil­le­sand V. 27

·       Eger­sund V. 28

·       Stav­an­ger V. 29 - 30

·       Leirvik V. 31

·       Odda V. 32

·       Ber­gen V. 33

·       Strömstad V. 34

Startar från 8 400:-

Skicka en bokningsförfrågan så återkommer projektledaren med mer information.